
دف به عنوان یکی از اصیل ترین و اصلی ترین ابزارآلات موسیقی عرفانی به دستان کوردها ساخته شده و بر دستان کوردها به دایره احوال اهل دل و پاک درونان راه یافت.
گزاف نیست اگر ادعا شود عرفان از بستر درون پاک کوردها ظهور کرد و دنیا دارد بر راهی می رود که کوردها آن را با صافی دل خویش صاف کرده اند، تاریخ عرفان، هویت نژادی عرفای بزرگ، ماهیت زبانی اشعار و کتب عرفانی و استادان موسیقی عرفانی سند اثبات این ادعا هستند.
چندین سال است که عرفان و دف مورد طمع سودجویان و شهرت طلبان قرار گرفته و با کاربردها و نظریه پردازی های غلط قداست دف و مالکیت کوردی آن را به خطر انداخته اند.
منصور مرادی از استادان با سابقه در هنر دفنوازی در گفتگو با خبرنگار «ده نگانا» به تشریح علل و عوامل انحراف در کاربرد دف و راهکارهای نجات آن پرداخت.
رتبه اول دفنوازی جشنواره بین المللی موسیقی فجر، عضویت هیئت موسس گروه حرفه ای دفنوازی «درویش»، کسب چهل دوره مقام اول و عنوان برگزیده جشنواره های موسیقی ملی و بین المللی از جمله «دف نوای رحمت»، ذکر و ذاکرین، شمس و مولانا و پیامیر مهربانی، برگزاری ۵۰ ورکشاپ دف در سراسر ایران و مشارکت در برگزاری تعداد زیادی از برنامه هزار دف از سوابق این استاد است.
منصور مرادی با اشاره به شکل گیری روند اختلال در هویت عرفانی دف گفت: کوردها به علت داشتن روحیات عرفانی خدمات بی شماری به عرفان کرده از جمله آراستن فضای تکیه و خانقا به نوای روحانی ابزار موسیقایی دف، شمشال و تاس و ادای احترام ویژه به این آلات به طوری که اکنون هم اهل دل بدون وضو دست به این آلات نزده و از کلمه شهادت برای بیان شکستن و پاره شدن آنها استفاده و آنها را اماکن زیارتی دفن می کنند.
وی افزود: جای بسی تاسف است که امروزه قداست دف به عناوین مختلف مورد هجمه قرار می گیرد به طوری که در مراسم گردشگری، بزم و شادی استفاده های غیر عرفانی از دف نموده و بسیاری از افراد نامحرم به دف خود را استاد نامیده و در مراکز آموزشی و بدون رعایت مناسک مربوطه آن را آموزش می دهند.
مرادی تصریح کرد: تلاش سایر ملل و جریانهای شبهه عرفانی برای مصادره مالکیت دف و انکار خدمات تاریخی کوردها یکی دیگر از تهدیدات معنوی دف است زیرا این افراد از ابتدا با دف نبوده و تعصبی عقیدتی به دف ندارند و تنها میخواهند استفاده مادی از آن بکنند.
این استاد دفنوازی ادامه داد: این واقعیت را نمی توان انکار کرد که دف و شمشال را کوردها وارد عرفان اسلامی کرده و هویت آنها را از «دایره» و «نی» جدا و احوال اهل دل را با آن دگرگون و نواهای عرفانی هوره، سوز و سیاچمانه را خلق و عامل رونق بزم اهل دل کردند.
وی یادآور شد: هیچ صاحب نظر و مدعی نمی تواند ثابت کند صاحب هنر یا تکامل دهنده دف است زیرا برای اثبات ادعا نیاز به اسناد تاریخی، تاریخ خدمت گذاری، مهارت فنی، محافل مورد استفاده دف و استادان نامدار دارد که همه نزد کوردهاست.
مرادی اذعان کرد: ایجاد مراکز آموزشی مجهز، انستیتوهای تخصصی، تالار، نمایشگاه و موزه و حمایت از اساتید مشهور از الزامات دفاع از هویت عرفانی دف و حق مالکیت کوردهاست.
این فعال موسیقی خانقاهی کورد نوع همراهی متولیان فرهنگ و هنر با حوزه موسیقی عرفانی را دارای ایراد دانست و گفت: از زمانی که دف مورد تهاجمات گوناگون قرار گرفته تا کنون کسی آستین همت برای مبارزه با این جنایات را بالا نزده و همه تنها به تاسف خوردن و وعده بسنده کرده اند.
وی افزود: سالها قبل با همراهی چندین تن از اساتید بزرگ دف به ویژه استاد مرحوم سید علاء الدین یاسینی برنامه تاسیس انجمن دف ایران را در کردستان پیگیری کردیم اما برخی تنگ نظری ها اجازه نداد این کار شکل گیرد اما اکنون دنبال تشکیل مرکزی به نام «مکتب خانه دف» هستیم تا بتوانیم جایگاه و ماهیت اصیل دف را از انحراف و تصرف نجات دهیم و از همه مسئولین خواستاریم تا در این راستا همت سرعت انجام امور را به خرج دهند تا موسیقی عرفانی بازیچه نامحرمان به عرفان و پول اندوزان نشود.
وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه سخنان زیبای جنابعالی در مورد دف و موسیقی عرفانی را فراموش نمی کنیم و به یاد داریم در اختتامیه مسابقات قرآن در سنندج اشاراتی به نقش دف در رونق بخشی به محافل عرفانی و نقش کوردها در مدح پیامبر اسلام و اهل بیت داشتید بنابراین از جنابعالی خواستاریم تا این خادمان دف و موسیقی عرفانی را در راستای ایجاد مکتب خانه دف یاری دهید.




